Bici + Metro Route

Onderwerpen

In Valencia bestaan routes waarbij fiets en metro gecombineerd worden. Dit is een initiatief van de Valenciaanse railvereniging (Metrovalencia) geweest. Dit betekent dat dat de fietsroute begint en eindigt bij twee verschillende metrostations. De routes zijn gemaakt om de combinatie van fiets en openbaar vervoer te promoten en om mensen er bewust van te maken dat ook rond de metrolijnen net buiten het centrum van Valencia prachtige cultuur en natuur te ontdekken is! Ontdek een leuke bici + metro route op de pagina.

Route door het Turia Park

In totaal zijn er achttien verschillende routes gemaakt. Wij hebben een van de mooiste voor jou beschreven. Deze bici + metro route neemt je mee door het Turia natuurpark, over prachtige natuurlandschappen, door schaduwrijke dennenbossen, langs een plek waar je een schitterend uitzicht heeft over de rivier naar een gezellig dorpje. De route is 14 kilometer lang. De paden zijn niet altijd verhard en er kunnen wel eens wat stenen liggen. Het is dus niet aan te raden om deze route met een stadsfiets te doen, je kunt beter een mountainbike huren.

Beginpunt
Halte El Clot, op metrolijn 2.
Vanaf het metrostation ga je een kleine straat in; Carrer Pla de la Paella, tot je bij een kruispunt komt. Hier sla je rechtsaf.

0.3 km
Wanneer je een stukje doorrijdt ga je linksaf de straat Carretera Ribarroja – San a Benage in. Na 100m sla je rechts af. Hier is een klein paadje gemarkeerd met rood en wit. Je bevindt zich nu aan de rand van het Turia natuurpark. Dit enorme natuurpark is wel 4.673 hectare groot. In dit natuurrijke park is een perfect leefgebied voor allerlei planten en dieren.

0.7 km
Je laat het asfalt achter je en rijdt rechtdoor. We raden je aan op dit stukje even op te letten en iets voorzichtiger te rijden. Er zijn hier namelijk een aantal obstakels geplaatst zodat motorvoertuigen er niet langs kunnen, je zult een klein stukje om grote stenen moeten slalommen.

1 km
Tussen de dennenbomen ligt een klein voetbalveldje. Je rijdt nog 500 meter door, en je nadert een breed pad met steentjes. Recht voor je liggen treinrails en een hek. Je gaat linksaf.

1.8 km
Je komt lang het metrostation Entrepins (lijn 2), dit ligt in de gemeente ‘L’Eliana’. Je blijft rechtdoor rijden op het pad.

2.2 km
Steek de Hondo kloof over. Je komt nu langs een gebied dat is verwoest door een brand.

2.4 km
Steek het pad over en fiets rechtdoor richting het bordje met de nooduitgang. 600 meter verderop gaat er een pad naar rechts, maar je blijft gewoon rechtdoor rijden.

3.2 km
Verlaat het brede pad voor een wat smaller paadje. Op sommige plekken zullen grote keien liggen, dit is om te voorkomen dat motorvoertuigen het pad betreden. Na 200 meter zul je enkele paden oversteken.

3.7 km
Sla rechtsaf. Let op; de weg mag dan wel wat naar beneden gaan, maar kijk uit voor de losse steentjes op het pad!

3.9 km
Steek het spoor over. Je rijdt nu het dorpje Vallesa binnen. Rij door het dorpje, langs de huizen en het bos. Aan jouw rechterhand kun je een hoge uitkijktoren zien.

5 km
Verlaat het asfalt en sla een landweggetje in dat tussen een hoge dennenboom en een muur in ligt. Je komt nu in een wat ruiger gebied, het is wat steiler en droger door de brand die er gewoed heeft.

6.5 km
Sla linksaf bij de kruising. Recht voor je ligt het pad dat naar de ‘Mirador del Rey’, oftewel het uitkijkpunt van de koning, leidt. Dit punt wordt zo genoemd omdat koning Alfonso XIII vanaf hier toekeek op het water bedrijf van Valencia tijdens de opening. Deze plek kan ook bereikt worden door het pad aan de rechterkant te nemen. Na 100 meter sla je linksaf richting het uitkijkpunt. Als je rechtdoor rijdt, kom je bij het dorpje ‘Loma de Betxi’ dat stamt uit het Bronzen tijdperk.

6.8 km
Sla rechtsaf, je rijdt onder een hoogspanningslijn door. Rij langs de gewassen tot je bij een geasfalteerde weg komt. Sla hier linksaf. Hier kom je langs de sluis van de ‘Real Acequia de Moncada’, een kanaal. Elke twee weken wordt de sluis open gezet.

7.7 km
Je nadert de snelweg A7, maar je blijft gewoon op de parallelweg rijden. Aan de overkant van de weg kun je een verlaten ‘Mas del Febo’ gebouw zien staan.

8.2 km
Verlaat de parallelweg en sla het landweggetje in. Over een asfaltweg aan je linkerhand kom je bij ‘La Cañada’, en aan de rechte kant is een brug die over de snelweg gaat. Iets verderop eindigt het landweggetje, dit is tevens ook de grens van het natuurpark.

8.8 km
Ga rechtdoor richting de parallelweg. Aan je rechterhand is een paadje, deze sla je NIET in.

9.7 km
Je komt nu bij een waterreservoir. Vanaf hier heb je een panoramisch uitzicht over het industriegebied ‘Fuente de Jarro’ van Paterna op het oosten en het dorpje La Cañada op het noorden.

10.1 km
Je komt nu bij de weg naar La Cañada en het industriegebied ‘Fuente del Jarro’. Steek over naar de andere kant van de snelweg, richting Paterna. Na ongeveer 200 meter is er een fietspad dat je meeneemt door een industriegebied, deze gaat parallel aan de metrolijn. Je volgt dit fietspad ongeveer 2 kilometer. Nog een kilometer verderop moet je de weg oversteken, dit kan het beste via het iets lager gelegen oversteekpunt.

11.7 km
Je komt nu langs het metrostation ‘Fuente de Jarro’ (lijn 2), en op een kilometer afstand ligt het volgende station, ‘Santa Rita’. Steek het stuwmeer over via de houten brug. Wanneer je langs het station Santa Rita komt, sla je rechtsaf.

12.8 km
Rijd rechtdoor naar het centrum van Paterna. Na ongeveer een kilometer kom je bij een kruispunt bij Carrer de Manisses. Als je hier linksaf slaat, kom je bij het centrum van Paterna. Je kunt ook rechtdoor gaan, dan kom je meteen bij het metrostation.

Over Paterna

Het dorpje Paterna heeft meer dan 55.000 inwoners en ligt 50 meter boven het zeeniveau. Zoals je onderweg waarschijnlijk al gemerkt had, vormt de industrie de belangrijkste inkomstenbron voor het dorp. In het dorpje kun je goede keramiek en aardewerk kopen. Ook qua cultuur en architectuur is het dorp erg interessant. De 19e-eeuwse ‘San Pedro Apóstol’ kerk is erg indrukwekkend, deze is gebouwd in neoclassicistische stijl. Verder zijn er verspreid door het dorp nog wat andere mooie bezienswaardigheden. Zo is er bijvoorbeeld ‘El Calvario’ in het centrum van het dorp, met de erg bijzondere klokkentoren. Daarnaast is er in het oude centrum een mooi paleis te zien en in de straat Maestro Juan Magal Benzo is een aantal mooie modernistische huizen te zien. Het is leuk om op je gemakje het dorp te verkennen en alle mooie gebouwen te zien.

Eindpunt
Halte Paterna, op metrolijn 2

Regels

Er zijn enkele regels verbonden aan het reizen van de fiets in de metro.

• De fiets mag gratis mee in de metro;
  • Per persoon mag er 1 fiets mee de metro in;
  • Houd op het perron altijd jouw fiets vast;
  • Op het perron mogen in totaal maximaal 2 fietsen tegelijk aanwezig zijn;
  • Doordeweeks mag je niet met de fiets in het ondergrondse gedeelte van metro reizen;
  • Op zaterdag mag je tot 14.00 uur op alle metrotrajecten reizen, na 14.00 uur mag je met de fiets niet meer op het ondergrondse gedeelte van de metro reizen;
  • Op zondag mag je de hele dag met de fiets reizen, dit geldt ook voor officiële feestdagen;
  • Behalve tijdens Las Fallas, tijdens deze festiviteit is het niet toegestaan om met de fiets de metro in te gaan.

Tips

• Kijk voor meer leuke bici + metro route tips op Metro Valencia.
  • Mocht je toch liever per fiets Valencia stad ontdekken en niet de omgeving? Dan is het idee om wel een stadsfiets te huren.