Over ons

Bas (1980) en Roos (1983) hadden het al een aantal jaar in hun hoofd: verhuizen naar Spanje. Wat wilden ze daar eigenlijk gaan doen? Het doel was om een restaurant te starten en te runnen. Maar waarom in Spanje? Zoals algemeen bekend is, is de temperatuur er het hele jaar heel aangenaam, wordt er in Spanje maximaal van het leven genoten en bij het vooruitzicht naar tapas en traditionele sangria liep het water bij hen al in de mond. Tel daar de vriendelijke Spaanse klanken bij op en dan heb je de hoofdredenen waarom Bas en Roos zich zo aangetrokken voelden tot Spanje. Roos rondde haar Master in Hospitality Management af en Bas was toe aan iets nieuws. Er stonden even helemaal geen verplichtingen meer op het programma. Ze hadden geen huis gekocht, geen afbetalingen van hoge leningen en ook geen kids, geen hond, geen kat en zelfs geen vis waar rekening mee moest worden gehouden. De weg naar Spanje was volledig vrij.

Op zoek naar een geschikte stad

Maar welke stad in Spanje het moest worden, daar hadden Bas en Roos nog geen idee van. Natuurlijk waren er een aantal voorwaarden waar de potentiële stad aan moest voldoen, waarvan de belangrijkste was dat het nog niet te veel ontdekt was door toeristen maar wel genoeg bezienswaardigheden had. Toen ze daar naar op zoek gingen, viel hun oog op Almería, in Zuid Spanje. Gelegen aan de kust, genoeg bezienswaardigheden, een gemiddelde grootte en een mooie natuur.

Een stad met potentie…

Dus stapten ze in november 2008 in hun oude Volvo, op weg naar het avontuur in Almería. Na een lange reis kwamen ze eindelijk aan in Almería. Wat ze daar aantroffen, was niet echt helemaal wat ze in hun hoofd hadden. De straten waren vies, veel gebouwen die nog net niet in elkaar storten en duidelijk aan renovatie toe waren. Nee, dit was nog niet ‘hun’ stad zoals ze die voor ogen hadden. Misschien was Almería wel de moeite waard om te blijven en hun restaurant te openen als de stad binnen een korte tijd gerenoveerd zou worden. Dus besloten Bas en Roos meteen maar even bij de gemeente langs te gaan om te vragen of er plannen waren voor renovatie. Deze plannen waren er en de ambtenaar vertelde hun dat deze plannen in een tijdsbestek van zo’n vijf jaar werden uitgevoerd. Echter moest hij wel toegeven dat vijf jaar in Spanje wat anders is dan vijf jaar in Nederland en dat ze er gerust nog zo’n drie a vier jaar bij op konden tellen. Almería had potentie, maar Bas en Roos hadden een droom en daar wilden ze niet nog jaren mee wachten.

Valencia

Om hun droom werkelijkheid te laten worden, moesten ze op zoek naar een andere Spaanse stad met dezelfde voorwaarden: internationale ondernemingen, gelegen aan de kust, een vliegveld dichtbij en natuurlijk nog niet overspoeld door toeristen. Dus besloten Bas en Roos om pen en papier erbij te pakken om zo een lijst te maken wat nou eigenlijk voordelen van een aantal steden waren en even belangrijk; wat de nadelen waren. Na allerlei steden te hebben weggestreept, kwam Valencia als winnaar naar voren. Hier waren Bas en Roos al vaker geweest en ze vonden dit altijd al een heerlijke, zonnige en diverse stad. Valencia it is!

Wonen in een hotel

Voor het openen van een restaurant in Spanje is het belangrijk dat je de taal goed beheerst. Roos sprak de Spaanse taal al redelijk, maar Bas vrijwel niet. Ze besloten beiden meteen een Spaanse taalcursus te volgen. Bij aankomst in de stad van de sinaasappelen hadden ze nog geen huis dus woonden ze twee weken lang in een hotel tot ze uiteindelijk een appartement vonden.

Het eerste bod uitbrengen

De eerste maanden in Valencia stonden vooral in het teken van het verkennen van de stad. Welke plekken werden goed bezocht en waar stonden potentiële panden te huur? Na een uitgebreide verkenning zagen Bas en Roos een restaurant dat ter overname stond en ze brachten een bod uit. Helaas werden ze overboden. Achteraf misschien maar goed ook, want de economische crisis begon in Spanje toe te slaan. Er was nog een ander idee in het achterhoofd van Bas en Roos: het starten van een Bed & Breakfast. Uiteindelijk kozen ze er bewust voor om dit bij een idee te laten.

Inkomsten

Toen brak het moment aan dat ze beseften dat er toch echt brood op de plank moest komen; er moesten inkomsten binnen komen. De hulp van vrienden en familie werd ingeschakeld en via e-mail werd hen gevraagd of zij misschien nog een goed idee hadden wat ze nou konden gaan doen in Valencia. Een goede vriend kwam met het idee om iets met een website te gaan doen. Hier konden natuurlijk nog niet meteen inkomsten uitkomen dus werkte Bas nog aan websiteprojecten voor een Nederlands bedrijf en gaf Roos Engelse les aan Spaanse kinderen thuis.

Ontstaan Verrassend Valencia

Natuurlijk waren er veel vrienden en familieleden die Bas en Roos wilden opzoeken in het zonnige Spanje. Dit leidde ook tot het volgende idee. Ze kwamen erachter dat veel informatie die je in reisgidsen kon vinden, verouderd was. Zo stonden er bijvoorbeeld restaurantjes in die inmiddels alweer de deuren hadden gesloten of de openingstijden hadden gewijzigd. Bas en Roos woonden inmiddels al een tijdje in Valencia en ontdekten steeds meer verborgen hotspots, vooral drukbezocht door de locals. Deze spots kon je ook nergens terugvinden in de reisgidsen die er toen bestonden, terwijl het hier juist zo leuk was! Om die redenen kwamen Bas en Roos ook op het idee om een website te starten met handige informatie die snel en gemakkelijk geüpdatet kon worden. Zo werd Verrassend Valencia in 2009 opgericht. In een internetcafé à €1 per uur werd de eerste fase van Verrassend Valencia gebouwd. Terwijl alle Spanjaarden om hen heen druk bezig waren met ‘Mens erger je niet’ spelen op de computer, waren Bas en Roos met serieuzere zaken bezig.

Ontwikkeling

Het idee voor Verrassend Valencia was om mensen de juiste informatie te bieden. Daarom werd de website in eerste instantie voornamelijk gebruikt om mensen te informeren over de juiste openingstijden, bijzondere bezienswaardigheden en handige informatie. Bas en Roos wilden iets extra’s toevoegen aan de website en dus besloot Roos om ook rondleidingen, tours en workshops in Valencia te geven.

Nog veel meer steden

Natuurlijk wilden Bas en Roos ook wat meer van Spanje zien dan alleen de stad waar ze nu woonden. De oude Volvo werd weer uit de garage gehaald en zo begon hun roadtrip door Zuid-Spanje. De regio Andalusië werd uitgebreid verkend, want hier vind je het échte Spanje: witte huisjes, smalle straatjes, bergen, veel palmbomen én mooie stranden. In deze regio ontdekten Bas en Roos zoveel leuke stadjes waar zoveel over te vertellen was. Ze besloten voor elke stad een aparte website te starten en zo ontstonden eerst de websites Magnifiek Malaga en Grandioos Granada. Elke regio heeft zo zijn charme en verborgen pareltjes en die ontdekten Bas en Roos maar al te graag. Ze kwamen erachter dat Ibiza ook zó veel meer is dan alleen een eiland voor de beste feestjes en dus moest ook hier een aparte website voor komen, Idyllisch Ibiza. Barcelona is super groot en ook hier lagen een hoop verborgen schatten. Zo ontstond Bruisend Barcelona. Ook hoofdstad Madrid heeft veel interessante wijkjes met een magische touch, vandaar Magisch Madrid. De hoofdstad van de regio Andalusië, Sevilla, is een prachtige stad vol gastronomie en cultuur en vandaar dat hiervoor een website werd opgericht: Stralend Sevilla. Bas en Roos vonden het nog niet genoeg, want ook de eilanden verdienden een eigen website boordevol goede tips en zo kwamen Memorabel Mallorca en Mooi Menorca erbij. Bilbao werd daarnaast ontdekt door Bas en Roos. Een stad die meer noordelijk ligt en daardoor een prachtige (groene) natuur te bieden heeft. Bijzonder Bilbao werd opgericht en tot slot volgde Smaakvol Sebastian waar je naast de surfcultuur ook mooie stranden en mooie bezienswaardigheden vindt.

Sprankelend Spanje

Al deze losse steden vallen onder de overkoepelende website Sprankelend Spanje. Omdat Bas en Roos inmiddels al aardig wat van Spanje gezien hebben, delen zij hier al hun persoonlijke informatie zodat jij als bezoeker alle ins en outs van Spanje weet. Daarnaast werkt Sprankelend Spanje ook nog samen met een hele hoop enthousiaste locals waardoor de laatste ontwikkelingen binnen Spanje meteen op de website kunnen worden geplaatst. Ook vind je op de websites ook nog allerlei tours en digitale routes die het team van Sprankelend Spanje speciaal heeft gemaakt voor de enthousiaste reizigers. Op Verrassend Valencia vind je bijvoorbeeld een gastronomische gids voor de foodies onder ons, en voor de wat actievere reiziger is er een verrassende fietsroute langs allerlei hotspots. Doe je het liever wat rustiger aan? Ook dan zijn er genoeg routes te volgen. Wat dacht je van een wandelroute langs dé hotspots van Valencia, een wandelroute door het centrum of een route langs de lekkerste tapasbarretjes?

Luca & Jimi

In de zomer van 2016 werd hun lekkere snoepie Luca geboren en wat is het leuk om hem te zien opgroeien! In april 2019 kreeg Luca er een broertje bij, de blije schat Jimi.

Verrassend Valencia Tours & Bike Rental winkel

Net voordat Luca geboren werd waren Bas & Roos gestart met het organiseren van fietstours met een verrassende ’touch’. En op de dag dat Luca geboren werd, stond de telefoon roodgloeiend met aanvragen! Heel erg leuk, maar ze hadden geen idee dat zoveel mensen dat met hen wilden doen. In eerste instantie huurden ze fietsen bij een fietsverhuurbedrijf, maar ze waren niet tevreden over de service, de kwaliteit van de fietsen etc. Hierdoor besloten ze om hun eigen winkel te openen in de bohemian wijk Ruzafa, ‘Verrassend Valencia Tours & Bike Rental’ (Carrer de Cuba 34). In de winkel gaan onder andere de fietstours van start, maar ook kunnen mensen hier terecht voor het huren van fijne, goede kwaliteit Nederlandse Cortina fietsen. Daarnaast proberen ze altijd weer met verrassende vakantie-herinneringen, extra services en bijzondere producten te komen.

Doel

Ons persoonlijke doel is om reizigers op een verrassende manier de veelzijdige, authentieke en sprankelende steden in Spanje te laten zien, proeven, ruiken… kortom ervaren!

Waar staat Verrassend Valencia voor?

– Enthousiasme
– Spontaniteit
– Persoonlijk
– Energiek
– Gastvrij

Adres (kantooradres)

Excithings S.L. (de BV waar Verrassend Valencia onder valt)
Carrer de Cuba 34
46006 Valencia
España
C.I.F.: B98765423
VATnr: ESB98765423

Aguitur

Verrassend Valencia is aangesloten bij Auguitur Asociación Profesional Guías de Turismo (Officiële organisatie voor gidsen)

Comments are closed.